Irene in Congo

Sinds september 2009 woon en werk ik in Lubumbashi, DRC. Ik werk met de terugkerende vluchtelingen (gevlucht naar Zambia en Tanzania) en probeer er voor te zorgen dat zij kunnen reintegreren in de Congolese samenleving in het algemeen en in het noord-oosten van Katanga in het bijzonder. Hieronder kun je lezen wat ik meemaak.

donderdag 30 juli 2009

Muzungu Uwamahoro

Al eerder heb ik ooit in m’n blog geschreven dat de eerste Kinyarwanda woorden die ik geleerd heb “ntabwo nitkwa muzungu” was.. ofterwijl ik heet geen Muzungu. Ik heb ook in het begin een kinyarwanda naam gekregen, namelijk Uwamahoro. Dus soms zeg ik er nu achteraan dat ik Uwamahoro heet, geen muzungu. Sibio?

Gisteren ging ik inkopen doen op de markt. Een klein manneke kwam op mij af, Muzungu, muzungu! Waarop ik uit gewoonte antwoorde, ntabwo nitkwa muzungu. Nee zei hij, je heet wel muzungu! Ehm, nee sorry ik heet echt geen muzungu. Jawel, je heet muzungu. Nee ik ben muzungu maar echt ik heet geen muzungu. Jawel je heet MUZUNGU!

Wel vaker blijven kindjes me muzungu noemen maar dat iemand rond uit weigerde te geloven dat ik geen Muzungu heette en daar ook eerlijk vooruit kwam, tja dat heb ik niet eerder gehad.
Na nog een heel vaak Ingo, Oya heen en weer was hij dan toch eindelijk overtuigd dat mijn naam Uwamahoro was.. vervolgens vertelde hij aan jan en alleman dat mijn naam uwamahoro was. Terwijl we eindeloos op bonnetjes aan het wachten waren heb ik met hem gedanst, liedjes gezongen, gekke gezichten getrokken. Toen eindelijk alle bonnen waren geschreven en ik er vandoor ging liep hij strak achter mij aan. M’n drie keer doei zeggen had geen succes. Toen ik in de auto klom klom hij achter mij aan.. uiteindelijk moest iemand hem buiten vast houden zodat ik de deur van m’n auto dicht kon doen en kon wegrijden…

Als ik een Madonna move zou doen, zou dit jochie (dat zegt wees te zijn) mijn slachtoffer/doelgroep zijn. Hij zou het vast goed doen in Lubumbashi!

Geen opmerkingen: