Irene in Congo

Sinds september 2009 woon en werk ik in Lubumbashi, DRC. Ik werk met de terugkerende vluchtelingen (gevlucht naar Zambia en Tanzania) en probeer er voor te zorgen dat zij kunnen reintegreren in de Congolese samenleving in het algemeen en in het noord-oosten van Katanga in het bijzonder. Hieronder kun je lezen wat ik meemaak.

dinsdag 29 april 2008

President

President Kagame is in aantocht, of tenminste zo gaat het gerucht. Donderdag is het 1 mei en dat wordt groots gevierd.. dit jaar worden de nationale festiviteiten in Byumba gehouden. En er is kans dat nummer 1, zoals hij hier genoemd wordt, op komt dagen.

Dit is goed te merken, al dagen lang wordt er volop gewerkt in Byumba. Alle winkels in het centrum hebben hun gevel een nieuw kleurtje gegeven, alle gaten in de weg worden gevuld, dat zijn er veel, het gras gesnoeid, waterafvoer opnieuw uitgegraven en het benzinestation en omgeving wordt zelfs opnieuw geasfalteerd! Dit is niet alleen in Byumba zelf, maar de hele toegangsweg tussen Kigali en Byumba wordt onder handen genomen. Ongelofelijk om te zien, kosten nog moeite worden gespaard.

Helaas ligt het kamp uit de route, dus die profiteren er weinig van. Alhoewel toen ik vanmorgen keek hoe ver men was met het aanbrengen van cement waren er wel erg weinig werknemers… misschien is het zelfs de vluchtelingen, illegaal, gelukt om betaald te worden om te werken buiten het kamp. Verdienen ze meer dan wat ik ze betaal om hier te werken. Maar ja Rwandezen hebben dan ook geen gratis schoolsysteem, gratis ziekenzorg, gratis eten, gratis onderdak.

Waarschijnlijk maak ik alle festiviteiten op de dag zelf niet mee, helaas. Maar de voorbereidingen geniet ik al genoeg van. De dag voor 1 mei is het namelijk Koninginnedag en die borrel van de ambassade wil je niet missen, wil ik niet missen. Ik vind het erger om Koninginnedag in Nederland te missen dan sinterklaas of kerst. Sterker nog ik heb tegen m’n bazen gezegd dat het me niet uitmaakt wanneer ik op vakantie ga maar dat ik met Kerst hier wil zijn. Voor de nieuwsgierigen, waarschijnlijk wordt het oktober dat ik op vakantie kom. En waarschijnlijk moet ik nu opeens met de docenten mee naar een training in Ruhengeri. Een gebied waar ik nog niet geweest ben dus dat is leuk, maar van donderdag tot zondag daar zijn terwijl ik niet mee kan doen aan de training is ook niet echt leuk.. Ver van m'n vrienden en internet.

Ik ben nog aan het overwegen super vroeg op te staan op de dag van de arbeid... maar op tijd is wel erg vroeg want waarschijnlijk worden alle wegen afgezet.. de veiligheidsdienst van Kagame is groot. Niemand weet het precies maar de verwachting is dat je na 8 uur ’s ochtends Byumba niet meer in komt. Maar misschien doe ik nog een dappere poging de bus van 6.30 te pakken.

Tegelijkertijd je weet het nooit of die man daadwerkelijk op komt dagen, en vallen alle veiligheidsmaatregelen, maar ook de festiviteiten alles mee. If so, dan heb ik vast al een thema voor een nieuwe blog.

Geen opmerkingen: