Irene in Congo

Sinds september 2009 woon en werk ik in Lubumbashi, DRC. Ik werk met de terugkerende vluchtelingen (gevlucht naar Zambia en Tanzania) en probeer er voor te zorgen dat zij kunnen reintegreren in de Congolese samenleving in het algemeen en in het noord-oosten van Katanga in het bijzonder. Hieronder kun je lezen wat ik meemaak.

donderdag 3 januari 2008

Veilig aangekomen!

En opeens sta je dan in het midden van Afrika! Hoewel ik er natuurlijk erg naar toe geleefd had, heb ik er de afgelopen paar dagen vooral niet over nagedacht. Alleen maar nadenken over de praktische details en dingen die ik nog wilde doen voor dat ik hier zou vertrekken... dat heeft me geholpen niet overdreven in de stress te raken of door alle afscheid emoties helemaal niets meer te doen. Kortom ik heb (bijna) alles gedaan wat ik wilde doen.

M'n afscheid was erg leuk, een complete delegatie van wel meer dan 10 mensen was gekomen om mij uit te zwaaien! Ontzettend fijn dat iedereen er was!

De vlucht was helemaal ok, gelukkig niets gemerkt van de onrusten in Nairobi. Wel vermoeiend natuurlijk want je slaapt wel wat in het vliegtuig maar de vlucht duurt te kort om een complete nachrust te pakken.

Jemig ben hier pas en dag en al zoveel te vertellen! Over Don die honderd uit kletst, ook al spreekt ze geen woord frans, Saidi de chauffeur die complete verhalen over van alles en nog wat heeft opgehangen op het moment dat de anderen er niet meer waren, en Vianney de accountant die tegelijkertijd het manusje van alles en de regelaar van alles is en eigenlijk alles in de gaten houdt. Heb de hele dag met ze door Kigali gekart wat een aparte belevenis was. Ik moet echt nog even wennen aan een tandje langzamer dingen doen. Alhoewel ik denk dat het meer bij de Amerikaanse Don zit dat bij de anderen...

Over het huis waar ik woon dat kennelijk een schitterend uitzicht heeft, wat ik hopelijk morgen kan zien. De heuvels die er echt zijn, etc. etc. etc.

Maar dat moet voor een andere keer bewaard blijven.. .want ik duik m'n bed in. Helemaal op van alle nieuwe indrukken en dingen.

Binnenkort meer.

x

3 opmerkingen:

coby zei

Hoi Irene,

Ik hoop dat het me nu lukt om een berichtje achter te laten. Weer iets geleerd!!

Leuk om van je te horen en ik ben benieuwd naar je belevenissen daar. Jammer dat ik niet mee kon naar schiphol.
Hier verder alles goed. Vandaag is het zonnig en een mooie blauwe lucht. Heb je lekker weer daar? Vast warmer dan hier. Geniet er van.

Liefs, Coby

Roos-Anne zei

Nou had ik net een reactie getyped maar ik had nog geen account.
anyways het bericht bevatte geen interessant nieuws maar wilde wel even zeggen dat ik het fijn vindt dat we kunnen sms-en en dat ik hoop dat je je goed voelt.
Hier geen bijzondere wetenswaardigheden.
Dikke kus! Roos-Anne

Henk zei

Hi Irene,

Zelfde fout gemaakt als Roos-Anne. Ook voor mij de tweede keer dat ik dit type.

Ik was heel blij dat je door Kenya was. Ook blij dat je goed bent aangekomen in Rwanda.

Ik vond het heel gezellig om met je vrienden op Schiphol te zijn. Hier gaat alles zijn gangetje.

Heel veel succes in Rwanda.

Ik heb moeten stoeien om je blogspot te vinden, maar het is gelukt.

Liefs, Henk