Irene in Congo

Sinds september 2009 woon en werk ik in Lubumbashi, DRC. Ik werk met de terugkerende vluchtelingen (gevlucht naar Zambia en Tanzania) en probeer er voor te zorgen dat zij kunnen reintegreren in de Congolese samenleving in het algemeen en in het noord-oosten van Katanga in het bijzonder. Hieronder kun je lezen wat ik meemaak.

woensdag 29 oktober 2008

onrusten in Congo

Lieve mensen,

De onrusten in Noord Kivu (Oost-Congo) waren al lange tijd aan het verergeren.. gister avond lijkt er weer een nieuwe piek te zijn gekomen in die onrusten. De geruchten dat Goma (net over de grens) zijn ingenomen zoemden in de rondte. Op het moment dat dit het kamp in zoemde was ik er. De energie die opeens omhoog kwam, ongeloofelijk. Alle kindjes schreeuwden opeens Goma is genomen en renden de heuvel op en af.. Binnen 5 minuten waren er extreem veel mensen op het plein en overal waren opgewonden, positieve kreten te horen.
Ik had zin om in tranen uit te barsten van de vrolijkheid die met dit nieuws los kwam.

Thuis bleek het niet helemaal waar te zijn. Nkunda heeft Goma nog niet veroverd, maar het regeringsleger schijnt uit voorzorg geĆ«vacueerd te zijn. Net als JRS Goma (bijna geheel) en vele ander NGO’s. Bij de grens schijnt het gisteren net als in films te zijn geweest, lange wachtrijen, chaos, en overal witte NGO jeeps.

De sfeer in het kamp schijnt extreem goed te zijn geweest vannacht. Mensen geloven dat als Nkunda Goma heeft genomen zij terug naar huis kunnen. Als Nkunda Goma heeft en de regering of andere rebellen doen er niets aan.. dan zou dat zo zijn. Maar om nou werkelijk te geloven dat alle groeperingen Goma aan Nkunda overlaten? Het lijkt mij dat de oorlog alleen maar langer en wreder gaat worden.

Over mij hoef je je totaal geen zorgen te maken. Rwanda is op veel manieren een veilig land en niemand verwacht dat de onrusten zullen overslaan. Mocht dat wel gebeuren dan ben ik getroost door de snelheid waarmee JRS de mensen uit Goma heeft weggehaald. Ik zit vlakbij de Oegandeze grens en heb 3 auto’s voor de deur staan.. ik ben hier zo weg. Maar goed nogmaals het is niet waarschijnlijk dat dat gebeurt.

Ondertussen ben ik wel geraakt door al dit nieuws. Nu ik zo dicht bij de vluchtelingen hier sta en zoveel meer kan voorstellen wat dit allemaal inhoud. Eergisteren 30.000 mensen op de vlucht, gisteren 45.000 mensen daarboven op onderweg. Deze laatste zijn mensen die al in een Internally Desplaced People kamp zaten en nu weer verjaagd zijn. Tegelijkertijd in de UNHCR hier bezig met een grote verificatie oefening, volgende week in ons kamp. Dit is voor mij even extra goed nieuws, een voorbeeld.

Ik heb eerder geschreven over E. die een student was in het centre de promotion. Hij had een keer 2 maanden vrij gevraagd om geld terug te verdienen voor een telefoon van een vriend die gestolen was toen hij hem gebruikte.. ehm in een opleiding van 6 maanden? Nee. Met de docent gepraat en uiteindelijk zelf ook 20 dollar aan hem geleend die hij me terug zou betalen. Door die aanbetaling mocht hij de rest in kleine beetjes terug betalen. Voorwaarde was wel dat hij trouw naar school zou komen. Wat hij ook deed.. tot dat z’n oom z’n opleiding voor hem in Goma wilde betalen. Hij was hier 2 keer gezakt dus kon niet meer mee doen in het reguliere onderwijs systeem. In Congo wel. Frustrerend, weg student, en weg geld. Wel heel lief hij heeft me gebeld op de dag dat hij aankwam. Ik zat klem tussen boos zijn, wie heef je mijn nummer gegeven? En vertederd dat hij me belde om te zeggen dat het goed ging. Hij slaapt elke nacht in Gisenyi, Rwanda (uit veiligheid) en studeert in Goma. Gisteren kwam hij van de andere kant van het plein naar me toe gehold. Hij was terug omdat er een verificatie is, en hij nog steeds als vluchteling te boek wil staan.

Een uur later brak het gejuig los. Ik was zo blij dat hij in ieder geval niet meer in Goma was. En waarschijnlijk alle anderen die ik ken die er zijn gaan studeren ook niet. Pfff. Wellicht gaat iedereen als Goma is overgenomen en masse terug, heel misschien is dat mogelijk, vluchtelingen moeten ook hoop houden.. maar laat ze daar niet zitten tijdens de gevechten. Niemand had verwacht dat Goma daadwerkelijk weer toneel van de strijd zou worden. Of tenminste, ik had dat niet verwacht.

Maar goed hoewel ik een beetje ondersteboven ben van dit hele gebeuren (vooral omdat ik ’s avonds bedacht blood diamond te kijken.. hoe bedoel je geen handige actie). Gaat hier alles goed. Gisteren een paar bezorgde mailtjes gekregen maar er is dus geen reden om jullie over mijn veiligheid zorgen te maken!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Irene,

FIjn dat je ons op de hoogte houdt! Het nieuws wat je vanuit de regio hoort is toch vaak heel wat anders dan de berichten die hier in de krant staan. Kan me goed voorstellen dat je hierdoor helemaal in een emotionele rollercoster terecht komt. Ben ook erg benieuwd waar dit allemaal heen gaat....Je gaat in ieder geval een spannende tijd tegemoet, dat is zeker! Sanne

Anoniem zei

haha... blood diamond kijken is in dit geval not good timing... Maar het is zeker fijn om te horen dat jij in ieder geval veilig zit (hiervandaan voelt het meer als afstand amsterdam - rotterdam dan dat er daadwerkelijk nog bijna heel Rwanda tussen ligt). Gek ook om te horen dat er zo'n vreugde stemming is in het kamp over het innemen van de stad...