Irene in Congo

Sinds september 2009 woon en werk ik in Lubumbashi, DRC. Ik werk met de terugkerende vluchtelingen (gevlucht naar Zambia en Tanzania) en probeer er voor te zorgen dat zij kunnen reintegreren in de Congolese samenleving in het algemeen en in het noord-oosten van Katanga in het bijzonder. Hieronder kun je lezen wat ik meemaak.

woensdag 26 september 2007

Waah ik ga naar Rwanda!

Ik ben al weer drie en een half jaar in Nederland, dus de hoogste tijd voor een nieuw buitenland avontuur. Dit maal voert het me naar het land van de duizend heuvels, Rwanda. Ik zal 2 jaar wonen en werken in de omgeving van de stad Byumba (ten noorden van de hoofdstad Kigali).

Ik word uitgezonden via de Nederlandse organisatie CMC (http://www.cmc.nu/) en zal werken voor de lokale Jesuit Refugee Service ofterwijl JRS (http://www.jesref.org/). In de omgeving van Byumba liggen drie vluchtelingenkampen waar ongeveer 45.000 Congolese vluchtelingen wonen. JRS is een wereldwijde organisatie die zich richt op het verbeteren van het leven van vluchtelingen. Dit doen zij onder andere door zich te richten op onderwijs zodat de kinderen en jongeren in de kampen zicht hebben op een betere toekomst. Daartoe worden er mensen uit de kampen zelf opgeleid tot onderwijzer. Zij geven basisonderwijs, alfabetisering en vaktrainingen. De training aan deze vluchtelingendocenten zal ik gaan coördineren. Daarnaast zal ik culturele activiteiten gaan organiseren (zoals voetbal en filmavonden). And last but not least zal ik werken aan de capaciteitsopbouw van JRS. Kortom mijn trainingservaring die ik heb opgedaan als vrijwilliger bij ICA (http://www.icanederland.nl/) kan ik combineren met het werk dat ik de afgelopen jaren bij Cordaid heb gedaan. Helemaal ideaal! Ik heb er ontzettend veel zin in.

Wanneer ik precies vertrek, waar ik precies ga wonen en alle andere details zijn nog niet precies bekend. Begin oktober heb ik pas een arbeidsvoorwaardengesprek, gaan we details en voorbereidingstraject bespreken en contract tekenen. Het zou dus nog ergens kunnen stranden maar CMC heeft gezegd mij te willen, JRS ook en ik wil ook dus volgens mij kan ik er vanuit gaan dat het doorgaat! Hoogstwaarschijnlijk vertrek ik rond december/januari.



Voor wie niet meer weet waar Rwanda ligt.. hier een plaatje van Afrika. Rwanda is dat hele kleine rode stipje naast Congo.


Hier een kaartje van Rwanda, ik ga wonen in het Noorden, in het stadje Byumba (net boven waar RWANDA geschreven staat)

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Irene (of moet ik Badia zeggen?)
Wat geweldig dat je zo'n avontuur aangaat zeg....helemaal te gek lijkt me het!!
Als ik vrijgezel zou zijn, zonder kinderen, zou ik het ook wel weten...
Het lijkt me ook een geweldig gevoel geven, dat je zoveel voor die mensen kunt betekenen.
Ik zit zelf in de zorg, in een verpleeghuis op een somatische afdeling, en daar geeft het ook al zo'n heerlijk gevoel, als je die mensen helemaal weer kunt oppeppen, door jouw hulp te bieden...
Ik wens je heel veel succes en natuurlijk ook heel veel plezier in het verre Rwanda!!!
En hopelijk kun je onze vriendin Sonja Bakker even vergeten daar....

Groetjes,
Angelique (van het forum SB)